Facebook
Allegro
YouTube
arrow_upward

Części do koparek – co warto wiedzieć?

O podstawowym zastosowaniu koparek z pewnością każdy niejednokrotnie słyszał. To sprzęt, który ułatwia wykonywanie większości robót ziemnych i niektórych prac budowlanych. Mało osób natomiast zdaje sobie sprawę, z czego tak naprawdę zbudowana jest koparka i jakie znaczenie mają jej poszczególne elementy konstrukcji. Mając taką świadomość, znacznie łatwiej będzie zdiagnozować awarię, podjąć właściwe czynności naprawcze oraz dobrać odpowiednie części zamienne.

Z jakich części zbudowana jest koparka?

zestaw górnych uszczelek

Na wstępie warto zaznaczyć, że każda koparka w zależności od jej przeznaczenia zbudowana jest z nieco innych podzespołów. Niektóre elementy wciąż jednak pozostają takie same, dlatego omawiana budowa koparki będzie dotyczyła typowej maszyny gąsienicowej. Jej górna część zbudowana jest z 6 głównych elementów. Pierwszy z nich to kabina operatora – jest to miejsce, z którego steruje się całą pracą koparki. Kolejny to wysięgnik, czyli znajdujące się tuż obok kabiny przedłużenie, które dodatkowo składa się z trzeciego elementu, jakim jest siłownik wysięgnika. Dzięki obu tym częściom operator może poruszać łyżką w poziomie. Do wysięgnika przymocowane jest ramię, które dodatkowo wspierane jest przez siłownik ramienia. To za jego pomocą łyżka może poruszać się w pionie. Ramię zakończone jest łyżką, czyli podzespołem odpowiedzialnym za kopanie, zbieranie i transportowanie materiałów. Łyżka może być różnego typu i mieć inny kształt w zależności od rodzaju wykonywanych prac, dostępnej przestrzeni, a także gruntu. Dolna część koparki to przede wszystkim podwozie. Najczęściej spotyka się koparki gąsienicowe i kołowe, które dobiera się w zależności od typu nawierzchni.

Jakie części koparek najszybciej się zużywają?

Z uwagi na ciężkie warunki pracy niektóre części koparek mogą być znacznie bardziej narażone na zniszczenia niż inne. O ile żywotność podzespołów maszyn budowlanych jest stosunkowo długa, tak należy szczególnie zwrócić uwagę na niektóre komponenty, które powinny być na bieżąco konserwowane, kontrolowane i serwisowane. Nie trudno domyślić się, że jednym z najszybciej zużywających się elementów koparki jest łyżka, w tym lemiesze (dolna część łyżki z ostrzami, grzbietem i dziobem). Częsty kontakt z dość twardym lub sypkim materiałem sprawia, że łyżki ścierają się, stopniowo tracąc swoje zastosowanie lub ulegając awarii. Aby lemiesze jak najdłużej pozostały skuteczne, powinny być wykonane z utwardzonej stali. Innymi częściami, które mogą szybciej się zniszczyć, są koła napędowe znajdujące się w podwoziach gąsienicowych. Cały układ jezdny jest narażony na awarię, przede wszystkim przez pracę w trudnych warunkach – koła dosyć szybko się ścierają i pękają, dlatego ważne, by pochodziły od dobrych producentów i były wykonane również z utwardzanej stali. Operatorzy koparek gąsienicowych mogą zauważyć, że należy regularnie wymieniać też płytki jezdne, które od zewnątrz pokrywają gąsienicę i to na nich spoczywa cały ciężar maszyny. Aby wydłużyć żywotność komponentów, zaleca się zainwestować w dobrej jakości produkty. Polecane są między innymi części do koparek CASE, które są dodatkowo wzmacniane oraz części do koparek CAT dopasowane do wielu modeli maszyn budowlanych.

Co warto wiedzieć olejach używanych w koparkach?

filtr oleju hyrdraulicznego

Bez względu na pojazdy czy maszyny, którymi się dysponuje, zawsze należy mieć na uwadze, by dbać o właściwy poziom olejów oraz o odpowiednie smarowanie części. Kluczowy jest olej napędowy, czyli paliwo – dobiera się je w zależności od temperatury, jaka panuje na zewnątrz. Nie należy mieszać oleju napędowego z innymi substancjami, w tym także wodą, gdyż może to spowodować szybkie zużycie pompy paliwowej. Olej nie powinien zawierać zbyt dużej ilości siarki ani parafiny, dlatego że uszkadzają one silnik. Warto dbać, by zbiornik paliwowy był pełny po zakończonych pracach, aby uniknąć zbierania się w nim kropel wody. W przypadku innych olejów niż napędowe (np. silnikowe, hydrauliczne), należy mieć na uwadze, aby nie mieszać ze sobą różnych gatunków. Te oleje również dobiera się w zależności od temperatury na zewnątrz – w cieplejsze dni powinno wybierać się produkty o wysokiej lepkości, natomiast w chłodniejsze, o niskiej. Smar jest kolejnym olejem najczęściej stosowanym w maszynach budowlanych. Należy przechowywać go w miejscach, gdzie nie dostanie się kurz, piasek i inne zanieczyszczenia. Zużyty olej powinno się w miarę możliwości wyszorować, aby nie przywierał do niego piasek.

Znajomość podstaw związanych z budową i konserwacją części w koparkach pozwoli zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Dzięki regularnym przeglądom, serwisowi i dbałości o stan techniczny pojazdu, żywotność maszyny znacznie się wydłuży. Pozwoli to przedsiębiorcom realizować nawet najbardziej skomplikowane zlecenia bez obaw o jakiekolwiek przestoje w pracy. Nieregenerowanie komponentów na bieżąco sprawi, że całkowite koszta naprawy koparki mogą być przytłaczające.